Napokban jelent meg a P. Mobil Csoda történt! című új albuma, szeptember 22-én, 11.00-kor Bencsik Sándor Lecke utcai szülőházának falán emléktáblát avatnak, ahol a P.Mobil előad három akusztikus dalt. Karácsony előtt már olvashatjuk Schuster Lóránt gondolatait tartalmazó Csiriz című könyvet, ami a Kaptafa folytatása, de megjelenés előtt áll a Mini-P. Mobil ifiparkos közös koncertje is, a Minden kedden DVD-n. A Honfoglalás szimfonikus verziójának vinyl albuma után a zenekar az 1978-as koncertjét tartalmazó, csak CD-n megjelent Az első nagylemez ’78 is hozzáférhető lesz dupla vinylen. Volt miről beszélgetnünk Schuster Lóránttal.

PZL – 061.hu

Induljunk el a zenekar első nagy korszakát lezáró 1985-ös Mondd, mit ér egy falat kenyér koncerttől, ami sokáig úgy tűnt, hogy a P. Mobil utolsó pesti koncertje volt. Szinte minden föllépő szerepelt a koncertet promózó beharangozó albumon, ti viszont nem. Miért?
Nem tudom, biztos ugyanazért, amiért nem hívtak minket soha a Tabánba, de nem léphettünk fel még a kezdeti időkben sem a Sziget fesztiválon.  A P. Mobil mindig is kilógott az ún. magyar szórakoztatóiparból, nekem a magát szakmának nevező emberek jelentős részéhez nincs semmi közöm.

De azért 1985-ben mégis csak össze tudtad hozni a Dunán a folyami turnét…
De gondold el, milyen népszerű lehetett volna a koncertsorozat, ha kap mondjuk reklámot!

Fotó: Horváth Péter Gyula

Igaz az, hogy kiadták volna már akár 1978-ban a Honfoglalást, ha nem szerepel a borítón neved, és nem te mész tárgyalni az MHV-ba? Ugyanis Erdős közismerten nagyon utált téged.
Lehetséges… Mivel én voltam úgymond a vezér, az ideológus, ezért rajtam keresztül akarták ellehetetleníteni a zenekart. Kinyírnak egy jó gitárost? Jön egy másik tehetséges gitáros. Viszont ők magát az alapítót akarták kinyírni. Aztán mégis itt vagyok. Volt, ami megváltozott az elmúlt évtizedekben, és volt, ami nem: például Juhász Elődről (Zenebutik szerkesztő, műsorvezető a szerk.) kiderült ugyan, hogy ügynök volt, de azért simán állást kapott a Katolikus Rádióban.

Hamarosan emléktáblát avattok Bencsik Sándor szülőházán. Volt egy különös csillagállás 1986-ban, amikor szétesett a P. Box, és a P. Mobil, amikor Samu is kereste a helyét a P. Box után. Nem gondoltál arra, hogy összehozz vele valamit?
Miután 1980 őszén otthagyta Cserhátival együtt a zenekart, mi már többé nem beszéltünk. Előtte világosan elmondtam nekik, hogy mi az álláspontom. Nagyon buta volt mind a kettő, sajnos ezt kell mondanom, és erre ők rá is jöttek, amikor szanaszét ették egymást, a végén egyik sem tudta elviselni már a másikat, aztán ők ketten a Vikidált, mert Gyula őket is átvágta. Én voltam a P. Mobilban a Szaddam Husszein, de amíg én ott voltam mellettük, addig rend volt…

Fotó: Horváth Péter Gyula

Több, a régi P. Mobit ábrázoló fotón láthattunk kórházi miliőben, Molla grafikájában rock-kantként ábrázoltak, volt, hogy koporsóból léptél elő a színpadon, a zenekar többi tagja pedig beteget imitált. Szóval, ahogy a P. Box az Ómen dallal (…jelet küldött rád az éj) szinte behívta Samu halálát, úgy te ezzel a “betegség szimbolikával” az elmúlt 40 évben szép lassan behívtál egy súlyos betegséget….
Az én vonatkozásomban nem helytálló, hiszen amikor kórházi hatású fotót csináltunk, az az éppen új felállás lábadozását hívatott kifejezni, ezer sebből véreztünk Bencsikék távozása után, szóval, ezek inkább poénok voltak. Viszont Bencsik és az Ómen vonatkozásában már lehetett valami… Még együtt turnéztunk Lengyelországban a P. Mobillal, amikor megnéztük az Ómen első részét, és ez nagyon tetszett mindkettőnknek, így másnap megnéztük újra. Szóval, valószínűleg Bencsik ajánlotta a témát Földes Lászlónak, amikor Hobo P. Box harmadik albumának szövegeit írta.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Ha már a poént említetted… Az új lemez Bonobo című dalában ironizálsz a Facebook-mániával, de egyébként is: a P. Mobil volt az első hazai  rockzenakar, amelyik a műfaji szabályokat felrúgva nemcsak „szigorú”, de vicces témákhoz is nyúlt. Hogy vette a közönség egy kemény rock bandától a hetvenes években a humort?
Túl sok vicces show elemet azért nem bír el egy koncert, de a dalszöveg persze más tészta. Vannak, akik csak éneklik a szövegeket és nem biztos, hogy értik, vannak, akik egyéb jelentésrétegeket vesznek észre. A Mobilógia című nemrég megjelent könyvünk a számok keletkezéstörténetén és hátterén megy végig… A Király című dalban ironikusan megírtam a legvidámabb barakkot („Véd a rács, és őr vigyáz…”), és ez azért mehetett át 1984-ben a Lemezgyáron, mert azt mondtam, hogy ez a Száll a kakukk fészkére című regény adaptációja… Azért nem ártana, ha a rajongók közül is néhány lazább lenne… Volt egyszer egy srác, aki miután feljött hozzám, megrökönyödött, hogy rocker létemre reggelire tejet iszom, és nem pálinkát…

Fotó: Horváth Péter Gyula

Most jelent meg a kvázi dupla lemezetek első része a Csoda történt!, a második rész jövőre jön ki. Magában a dalszerzésben is volt, ami eltért az eddigi technikáktól?
Az elmúlt négy évben durván hármat a betegségből való lábadozás töltötte ki, öt műtétem, 16 kemóm volt, kétszer majdnem meghaltam, de… Azért kiadtuk a Miskolci kocsonya dupla koncertet CD-t, megjelent a Farkasok völgye lemezünk, aminek a szövegeit a kórházban írtam, megjelentettünk négy darab tripla CD-t, amelyek a Vikidál, a Tunyogi, a Rudán és a Baranyi éveket dolgozták fel összesen 12 korongon. Megjelent az új lemezünk, a Csoda történt!, kiadtuk az Égi zenekar DVD-t, az Élve vagy halva DVD-t, és beindítottunk Rozsonits Tamással a Mobil Rádió Budapestet. Rengeteget dolgoztam, és persze a többi zenekari tag is, de a zeneszerzésben elmaradtak a kedves fiatalok és öregek… Ezért lett csak ez a hét szám felvéve, mert csak ennyit ítéltem jónak, a következő anyagnak jövő májusban megjelennie, addig írunk még néhány ütős dalt. Ezt a két albumot pedig egy dupla bakeliten együtt is publikáljuk majd.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Mindig is adtál a zenekari arculatra, ehhez képest meglepő, hogy újabban a klasszikus tömör betűtípusú logó helyett mást használtok. A logó önmagában is érték. Miért váltottatok?
A Zeffer a Mobilmániában ellopta a klasszikus P. Mobil betűtípusát. Ha kíváncsi vagy milyen összekötő szövegeket mondtam 10-15 éve a P. Mobil-koncerteken, akkor menj el Mobilmániára, és meg fogsz lepődni: Zeffer egy az egyben a régi dumáimat nyomja…. De a lényeg: a következő anyagok megjelenésekor az arculatban visszatérünk az eredeti Mobil-logóhoz.

Lemezírás közben mennyire hatott rátok a kortárs rockzene? Akár a most nagyon népszerű vintage hatású ős-rock?
Nyilván mindenkit érnek hatások, amelyek valahogy, akár tudat alatt is, beépülnek egy-egy dalba. Elég ha csak Keith Richards könyvét elolvasod, ezt ő is szépen leírja. És persze hallgatunk friss zenéket, ha valami ma megjelenik, a Mobil Rádióban már másnap játsszuk. A dolog nemcsak arról szól, hogy számokat írsz, hanem arról, hogy hatást próbálsz gyakorolni az emberekre, ami óriási lehetőség és felelősség.

Fotó: Horváth Péter Gyula

A Révész mellett te voltál az egyik leginkább ikonikus rockfazon, a bőrdzsekiddel és a Levi’s farmereddel… A külalakra mennyire dolgozott rá az egyébként puritán imázsú zenekar?
Semennyire. Závodi bácsi, Závodi Janó apja már 1977-ben legyártotta a Piramisnak a komplett bőrszereléseket, és innen, hogy már bőrkötésben jelent meg a konkurencia, a bőrös imázsra mi már nem utaztunk. A kiállást a Piramis is a Mud-tól nyúlta, akikkel együtt léptek fel Lengyelországban…. Valójában a Piramis karrierje csak akkor indult be igazán, amikor némi kézpénz ellenében ezt a koncertet leadták az Magyar Televízióban, de az a helyzet, hogy amikor a Szolidaritási Fesztivál volt 1978-ban, akkor a Piramis nem nagyon rúgott labdába a P. Mobil mellett. Összesen négyszer léptünk fel a Piramissal, és mind a négyszer rettenetesen le lettek verve… De vissza az eredeti kérdéshez! Majdnem negyven éves voltam, amikor először lett egy jó bőrdzsekim, amit egyébként ajándékba kaptam. Nem lett volna rá pénzem, télen 98 forintos, bélés nélküli mikádó katonakabátban jártam, mire vertem volna a nyálam… A lakásomban nem volt áram, a folyosón lévő WC-ben viszont igen, és ott írtam a zenekari szerződéseket. Kit érdekel az már, hogy gumimatracon aludtam, ami reggelre mindig leeresztett… A P. Mobil mindig puritán zenekar volt, nem voltak színes ingeink, mint a Led Zeppelinnek, vagy varázslósipkánk, mint Ritchie Blackmore-nak…

A Szép volt óta nem volt jellemző a zenekarra a szerelmes dal, de a Csoda történt! albumon többször érzelmesebb húrokat pengetsz.
Adott zenére készültek a dalok, így adott volt a hangkép és a hangulat is. A Csoda történt! a kisfiamról szól, hogy ő megszületett, és rólam, hogy én megmaradtam.

Nem volt soha konfliktusod a jobboldali politikusokkal, amikor mondjuk meglátták a mechanikus péniszt a lemezborítótokon vagy azt, hogy éppen nőnek öltözöl az Asszonyt akarok című számban. Szóval a szigorú jobbosok vették a poént?
Nem hagyom, hogy bármiféle tokba beszorítsanak! Talán ezért sem tudnak velem mit kezdeni a liberálisok, mert azért rám nem tudják azt mondani, hogy egy barom állat őskonzervatív vagyok… És persze, nagyon sok dologban képviselek konzervatív álláspontot, ez világos, nézd meg mondjuk a Honfoglalás albumot, de én minden további nélkül felvettem a feleségem fürdőruháját, és legyártattam egy 46-os tűsarkú körömcipőt, hogy előadjam a szépségkirálynőt… Persze, akkor, amikor még jó csaj voltam…

Vezető kép: Horváth Péter Gyula